responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 181

آيا منظور از صادقين تنها معصومان است؟

گر چه مفهوم صادقين همانگونه كه در بالا ذكر كرديم، مفهوم وسيعى است، ولى از روايات بسيارى استفاده مى‌شود كه منظور از اين مفهوم در اينجا تنها معصومين هستند.

سليم بن قيس هلالى چنين نقل مى‌كند: كه روزى امير مؤمنان ع با جمعى از مسلمانان گفتگو داشت از جمله فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد هنگامى كه خدا" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‌" را نازل كرد سلمان گفت: اى رسول خدا آيا منظور از آن عام است يا خاص؟

پيامبر ص فرمود: مامورين به اين دستور همه مؤمنانند و اما عنوان صادقين مخصوص برادرم على ع و اوصياء بعد از او تا روز قيامت است.

هنگامى كه على ع اين سؤال را كرد، حاضران گفتند آرى اين سخن را از پيامبر ص شنيديم‌ [1]" نافع" از" عبد اللَّه بن عمر" در تفسير آيه چنين نقل مى‌كند كه خداوند نخست به مسلمانان دستور داد كه از خدا بترسند، سپس فرمود: كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ‌ يعنى مع محمد و أهل بيته (با پيامبر اسلام و خاندانش) [2] گر چه بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسنده" المنار" ذيل روايت فوق را به اين صورت نقل كرده‌اند مع محمد و اصحابه.

ولى با توجه به اينكه مفهوم آيه عام است و هر زمانى را شامل مى‌شود و مى‌دانيم صحابه پيامبر ص در زمان محدودى بودند، عبارتى كه در كتب شيعه از عبد اللَّه بن عمر نقل شده صحيحتر به نظر مى‌رسد.

نويسنده تفسير برهان نظير اين مضمون را از طرق اهل تسنن نقل كرده و مى‌گويد:" موفق بن احمد" به اسناد خود از" ابن عباس" در ذيل آيه فوق چنين‌


[1] و [2] تفسير برهان جلد 2 صفحه 170.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست