responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 104

در ميان تاريخ‌نويسان در اين مساله وجود ندارد، كه على بن ابى طالب ع نخستين كسى است كه اسلام آورده، تنها در بلوغ او به هنگام پذيرش اسلام اختلاف دارند" [1]" ابن عبد البر" در" استيعاب" (ج 2 صفحه 457) چنين مى‌نويسد: اتفقوا على ان خديجه اول من آمن باللَّه و رسوله و صدقه فيما جاء به ثم على بعدها:

" در اين مساله اتفاق است كه خديجه نخستين كسى بود كه ايمان به خدا و پيامبر ص آورد، و او را در آنچه آورده بود تصديق كرد، سپس على ع بعد از او همين كار را انجام داد" [2]" ابو جعفر اسكافى معتزلى" مى‌نويسد: قد روى الناس كافة افتخار على بالسبق الى الاسلام:" عموم مردم نقل كرده‌اند كه افتخار سبقت در اسلام مخصوص على بن ابى طالب ع است" [3] گذشته از اين، روايات فراوانى از پيامبر ص و نيز از خود على ع و صحابه در اين باره نقل شده است كه به حد تواتر مى‌رسد و ذيلا چند حديث را به عنوان نمونه مى‌آوريم:

1- پيامبر ص فرمود:

اولكم واردا على الحوض اولكم اسلاما، على بن ابى طالب‌

: نخستين كسى كه در كنار حوض كوثر بر من وارد مى‌شود، نخستين كسى است كه اسلام آورده، و او على بن ابى طالب ع است" [4] 2- گروهى از دانشمندان اهل سنت از پيامبر ص نقل كرده‌اند كه پيامبر ص دست على ع را گرفت و فرمود:

ان هذا اول من آمن بى و هذا


[1] تفسير قرطبى جلد 5 صفحه 3075.

[2] و [3] الغدير ج 3 صفحه 238 و 237.

[4] حديث فوق طبق نقل الغدير در مستدرك حاكم جلد 2 صفحه 136 و استيعاب ج 2 ص 457 و شرح ابن ابى الحديد ج 3 ص 258 آمده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 8  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست