نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 9
عالم ذر در روايات اسلامى
روايات
فراوانى در منابع مختلف اسلامى در كتب شيعه و اهل تسنن در زمينه عالم ذر نقل شده
است كه در بدو نظر به صورت يك روايت متواتر تصور مىشود مثلا در تفسير برهان 37
روايت و در تفسير نور الثقلين 30 روايت در ذيل آيات فوق نقل شده كه قسمتى از آن
مشترك و قسمتى از آن متفاوت است و با توجه به تفاوت آنها شايد مجموعا از 40 روايت
نيز متجاوز باشد.
ولى اگر درست
روايات را گروهبندى و تجزيه و تحليل كنيم و اسناد و محتواى آنها را بررسى نمائيم
خواهيم ديد كه نمىتوان روى آنها به عنوان يك روايت معتبر تا چه رسد به عنوان يك
روايت متواتر تكيه كرد. (دقت كنيد!) بسيارى از اين روايات از" زراره" و
تعدادى از" صالح بن سهل" و تعدادى از" ابو بصير" و تعدادى
از" جابر" و تعدادى از" عبد اللَّه سنان" مىباشد روشن است كه
هر گاه شخص واحد روايات متعددى به يك مضمون نقل كند همه در حكم يك روايت محسوب
مىشود با توجه به اين موضوع تعداد روايات فوق از آن عدد كثيرى كه در ابتدا به نظر
مىرسد تنزل مىنمايد و از 10 الى 20 روايت شايد تجاوز نمىكند. اين از نظر سند.
اما از نظر
مضمون و دلالت مفاهيم آنها كاملا با هم مختلف است بعضى موافق تفسير اول و بعضى
موافق تفسير دوم است و بعضى با هيچكدام سازگار نيست مثلا رواياتى را كه"
زرارة" نقل كرده است و تحت شماره 3 و 4 و 8 و 11 و 28 و 29 در تفسير برهان
ذيل آيات مورد بحث نقل شده موافق تفسير اول است و آنچه در روايات" عبد اللَّه
بن سنان" كه تحت شماره 7 و 12 در همان تفسير برهان ذكر شده اشاره به تفسير
دوم مىكند.
بعضى از اين
روايات مبهم و پارهاى از آنها تعبيراتى دارد كه جز به صورت كنايه و به اصطلاح در
شكل سمبوليك مفهوم نيست مانند روايت 18 و 23 كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 9