نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 58
ديگرى است و
در برابر آن خاضع است- هر چند عقل و شعور نداشته باشد- نيز گفته شده، از جمله به
جادهاى كه مرتبا از آن رفت و آمد مىكنند" معبد" (بر وزن مقدم) گفته
شده است.
سپس اضافه
مىكند اگر فكر مىكنيد آنها قدرت و شعورى دارند" آنها را بخوانيد ببينيد آيا
شما را جواب مىدهند اگر راست مىگوئيد" (فَادْعُوهُمْ
فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
و اين دومين
دليلى است كه براى ابطال منطق آنها بيان شده و آن اينكه سكوت مرگبارشان نشانه
بىعرضگى آنها و عدم قدرتشان بر هر چيز است.
***
در سومين
بيان روشن مىسازد كه آنها حتى از بندگان خود پستتر و ناتوانترند:" خوب
بنگريد آيا آنها لا اقل همانند شما پاهايى دارند كه با آن راه بروند" (أَ
لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها)" يا دستهايى دارند كه با آن
چيزى را بگيرند و كارى انجام دهند" (أَمْ
لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها) [1]"
يا چشمهايى دارند كه با آن ببينند" (أَمْ
لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها)" يا گوشهايى دارند كه با آن
بشنوند" (أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها) به اين
ترتيب آنها به قدرى ضعيفند، كه حتى براى جابجا شدن نياز به كمك شما دارند و براى
دفاع از موجوديت خود، نيازمند به حمايت هستند، نه چشم بينا، نه گوش شنوا و نه هيچ
احساس ديگرى در آنها وجود ندارد.
سرانجام در
پايان آيه ضمن تعبير ديگرى كه در حكم چهارمين استدلال است مىگويد:" بگو اى
پيامبر اين معبودهايى را كه شما شريك خدا قرار دادهايد
[1] يبطشون از ماده بطش (بر وزن عرش) به معنى
گرفتن با قدرت و صولت و شدت است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 58