نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 54
نام بگذارد،
اين كار تنها در شان يك بتپرست جاهل و نادان و بيخبر است.
و از آن عجيبتر
اينكه حديث مزبور متضمن معجزه يا كرامت شيطان است، كه با نامگذارى اين فرزند به
نام او، بر خلاف همه فرزندان گذشته، زنده ماند! و بسيار جاى تاسف است كه بعضى از
مفسران گذشته تحت تاثير اينگونه احاديث مجعول قرار گرفته و آن را به عنوان تفسير
آيه ذكر كردهاند، به هر حال اين حديث را چون هم بر خلاف قرآن و هم بر خلاف عقل
است بايد به گوشهاى انداخت.
***
به دنبال
اين جريان، قرآن بار ديگر فكر و عقيده بت پرستى را با بيان روشن و كوبندهاى محكوم
مىكند، و مىگويد:" آيا اينها موجوداتى را شريك خدا قرار مىدهند كه قادر بر
آفرينش چيزى نيستند، بلكه خودشان مخلوق اويند" (أَ
يُشْرِكُونَ ما لا يَخْلُقُ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ).
***
به
علاوه" اين معبودهاى ساختگى در هيچيك از مشكلات قادر نيستند پرستش كنندگان
خود را يارى كنند، و حتى قادر نيستند خود را نيز در برابر مشكلات يارى دهند"
(وَ لا يَسْتَطِيعُونَ لَهُمْ نَصْراً وَ لا أَنْفُسَهُمْ
يَنْصُرُونَ).
***
اين
معبودها آن چنان هستند كه" اگر شما بخواهيد آنها را هدايت كنيد، از شما پيروى
نخواهند كرد" و حتى عقل و شعور آن را ندارند (وَ إِنْ
تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى لا يَتَّبِعُوكُمْ).
آنها كه چنين
هستند و نداى هاديان را نمىشنوند، چگونه مىتوانند ديگران را هدايت كنند؟
بعضى از
مفسران احتمال ديگرى در تفسير اين آيه دادهاند و آن اينكه ضمير
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 54