نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 5
همانند ذرات
غبار و مورچههاى بسيار ريز مىباشد دانستهاند، از اين نظر كه فرزندان انسان نيز
در ابتداء از نطفه بسيار كوچكى آغاز حيات مىكنند.
سومين احتمال
كه در باره آن داده شده اين است كه از ماده" ذرو" (بر وزن مرو) به معنى
پراكنده ساختن گرفته شده و اينكه فرزندان انسان را ذريه گفتهاند به خاطر آن است
كه آنها پس از تكثير مثل به هر سو در روى زمين پراكنده مىشوند.
سپس اشاره به
هدف نهايى اين سؤال و جواب و گرفتن پيمان از فرزندان آدم در مسئله توحيد نموده
مىفرمايد:" اين كار را خداوند به اين جهت انجام داد كه در روز قيامت نگوئيد
ما از اين موضوع (توحيد و شناسايى خدا) غافل بوديم" (أَنْ
تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ)
***
در آيه بعد اشاره به هدف ديگر اين پيمان كرده، و مىگويد:" اين پيمان را به
خاطر آن گرفتيم كه نگوئيد: پدران ما پيش از ما بتپرست بودند و ما هم فرزندانى بعد
از آنها بوديم و چارهاى جز تبعيت از آنها نداشتيم آيا ما را به گناه افراد بيهوده
كار مجازات مىكنى" (أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ
آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما
فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ).
***
آرى" اينگونه ما آيات را توضيح مىدهيم و روشن مىسازيم تا بدانند نور توحيد
از آغاز در روح آنها بوده شايد با توجه به اين حقايق به سوى حق باز گردند" (وَ
كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ).
توضيح و
داورى در باره عالم ذر
همان گونه كه
ديديم آيات فوق سخن از پيمانى به ميان مىآورد كه به طور سربسته از فرزندان آدم
گرفته شده، اما اينكه اين پيمان چگونه بوده است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 5