نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 447
تفسير:
اين آيات به قسمتى ديگر از نشانههاى منافقان و نتيجه و سرانجام كار آنها
اشاره كرده و روشن مىسازد كه چگونه اعمال آنها بى روح و بى اثر است و هيچگونه
بهرهاى از آن عائدشان نمىشود، و از آنجا كه در ميان اعمال نيك، انفاق در راه خدا
(زكات به معنى وسيع كلمه) و نماز (پيوند خلق با خالق) موقعيت خاصى دارد، مخصوصا
انگشت روى اين دو قسمت گذارده است.
نخست مىگويد:" اى پيامبر به آنها بگو: شما چه از روى اراده و اختيار در
راه خدا انفاق كنيد و چه از روى كراهت و اجبار و ملاحظات شخصى و اجتماعى، در هر
حال از شما منافقان پذيرفته نخواهد شد" (قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً لَنْ يُتَقَبَّلَ
مِنْكُمْ) [1] سپس به دليل آن اشاره كرده مىفرمايد:" زيرا شما گروه
فاسقى بوديد" (إِنَّكُمْ كُنْتُمْ
قَوْماً فاسِقِينَ). نيتهايتان آلوده، و
اعمالتان ناپاك، و قلبتان تاريك است، و خدا تنها عملى را مىپذيرد كه پاك باشد و
از شخصى پاك و با تقوا سرزند.
روشن است كه" فسق" در اينجا يك گناه ساده و معمولى نيست زيرا ممكن
است انسان مرتكب گناهى شود در عين حال عملى خالص نيز انجام دهد، بلكه منظور از آن
كفر و نفاق و يا آلوده شدن انفاقهاى آنها به ريا و تظاهر است.
و نيز هيچ مانعى ندارد كه" فسق" در جمله بالا به مفهوم وسيع كلمه،
شامل هر دو باشد چنان كه آيه بعد نيز اين قسمت را توضيح خواهد داد.
***
در آيه بعد بار ديگر عدم قبول انفاقات آنها را توضيح مىدهد و مىگويد:
[1]- جمله" انفقوا" گرچه به
صورت امر است ولى مفهوم شرط دارد، يعنى اگر شما انفاق كنيد خواه به اختيار باشد يا
اجبار در هر دو صورت پذيرفته نخواهد شد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 447