نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 439
يعنى آنها به عذرهاى واهى و اينكه ممكن است بعدا آلوده به گناه بشوند هم اكنون
در دل گناه قرار دارند و جهنم گرداگرد آنها را فرا گرفته است آنها فرمان صريح خدا
و پيامبرش را در باره حركت به سوى جهاد زير پا مىگذارند مبادا به" شبهه
شرعى" گرفتار شوند!.
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1- يكى از راههاى شناخت گروه منافقان در هر جامعهاى دقت در طرز استدلال آنها
و عذرهايى است كه براى ترك انجام وظائف لازم مىآورند چگونگى اين عذرها به خوبى
باطن آنها را روشن مىسازد.
آنها غالبا به يك سلسله موضوعات جزئى و ناچيز و گاهى مضحك و خنده آور متشبث
مىشوند تا موضوعات مهم و كلى را ناديده بگيرند، و براى اغفال افراد با ايمان به
گمان خود از الفباى فكرى آنها استفاده مىكنند، و پاى مسائل شرعى و دستور خدا و
پيامبر را به ميان مىكشند، در حالى كه در ميان گناه غوطهورند و شمشير به دست
گرفته بر پيامبر ص و آئين او مىتازند.
***
2- مفسران در تفسير جمله" و
إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِينَ" گفتگوهاى مختلفى دارند بعضى مىگويند اين جمله كنايه از آن است كه
عوامل و اسباب ورود به جهنم يعنى گناهان آنها را احاطه كرده است.
و بعضى گفتهاند كه اين از قبيل حوادث حتمى آينده است كه به صورت"
ماضى" يا" حال" بيان مىشود، يعنى به طور قطع در آينده جهنم آنها
را در بر خواهد گرفت.
ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه جمله را به معنى حقيقىاش تفسير كنيم و
بگوئيم هم اكنون جهنم موجود است و در باطن و درون اين جهان قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 439