نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 435
منافق قرار مىگيرند" (وَ فِيكُمْ
سَمَّاعُونَ لَهُمْ).
" سماع" به معنى كسى است كه حال پذيرش و شنوايى او زياد است و بدون
مطالعه و دقت هر سخنى را باور مىكند.
بنا بر اين وظيفه مسلمانان قوى الايمان آن است كه مراقب اين گروه ضعيف باشند
مبادا طعمه منافقان گرگ صفت شوند.
اين احتمال نيز وجود دارد كه" سماع" به معنى جاسوس و سخن چنين بوده
باشد يعنى در ميان شما پارهاى از افراد هستند كه براى گروه منافقان جاسوسى
مىكنند.
و در پايان آيه مىگويد:" خداوند همه ستمگران را مىشناسد" آنها كه
آشكارا و آنها كه پنهانى ستم به خويش يا به جامعه مىكنند از ديدگاه علم او مخفى
نيستند (وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ).
***
در آيه بعد به پيامبر ص هشدار مىدهد كه اين اولين بار نيست كه اين گروه
منافق به سمپاشى و تخريب مشغول مىشوند بايد به خاطر بياورى كه آنها در گذشته نيز
مرتكب چنين كارهايى شدند، و الان نيز از هر فرصتى براى نيل به مقصود خود استفاده
مىكنند، و چنين مىگويد" اين گروه منافقين قبلا هم مىخواستند ميان شما
تفرقه و پراكندگى ايجاد كنند" (لَقَدِ
ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ).
و اين اشاره به داستان" جنگ احد" است كه" عبد اللَّه بن
ابى" و يارانش از نيمه راه باز گشتند و دست از يارى پيامبر ص برداشتند، و يا
اشاره به سائر مواردى است كه توطئه بر ضد شخص پيامبر و يا افراد مسلمين چيدند كه
تاريخ اسلام آنها را ثبت كرده است.
" آنها كارها را براى تو دگرگون ساختند"، نقشهها كشيدند تا اوضاع
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 435