نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 433
تفسير: عدمشان به ز وجود!
در نخستين آيات فوق يكى ديگر از نشانههاى كذب و دروغ آنها را بيان كرده و در
حقيقت بحثى را كه در آيات قبل گذشت و فرمود وَ
اللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ تكميل
مىكند و مىگويد:" اينها اگر راست مىگويند و آماده شركت در جهادند و تنها
منتظر اذن تواند مىبايست همه وسائل جهاد را از سلاح و مركب و هر چه در توان دارند
فراهم ساخته باشند" در حالى كه هيچگونه آمادگى در آنها ديده نمىشود (وَ لَوْ أَرادُوا الْخُرُوجَ لَأَعَدُّوا لَهُ عُدَّةً).
" اينها افراد تاريكدل و بى ايمانى هستند كه خدا از شركت آنها در ميدان
پر افتخار جهاد كراهت دارد لذا توفيق خود را از آنها سلب كرده و آنان را از حركت
باز داشته است" (وَ لكِنْ كَرِهَ اللَّهُ
انْبِعاثَهُمْ فَثَبَّطَهُمْ) [1] در اينكه
گوينده اين سخن كيست؟ آيا خداوند يا پيامبر است؟ و يا نفس و باطن خودشان است؟
در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهر اين است كه يك فرمان تكوينى است كه از
باطن تاريك و آلوده آنها برخاسته و مقتضاى عقيده فاسد و اعمال زشت آنها است و
بسيار ديده مىشود كه مقتضاى حال را به صورت امر يا نهى بيرون مىآورند از آيه فوق
به خوبى استفاده مىشود كه هر عمل و نيتى اقتضايى دارد كه خواه ناخواه دامان انسان
را مىگيرد، و همه كس شايستگى و لياقت آن را ندارند كه در كارهاى بزرگ و راه خدا
گام بردارند، اين توفيق را خداوند نصيب كسانى مىكند كه پاكى نيت و آمادگى و اخلاص
در آنان سراغ دارد.
***
[1]-" ثبطهم" از ماده"
تثبيط" به معنى توقيف و جلوگيرى از انجام كار است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 433