نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 431
لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ):
سپس براى تاكيد عدم ايمان آنها مىگويد:" آنها كسانى هستند كه دلهايشان
مضطرب و آميخته با شك و ترديد است"! (وَ
ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ).
" به همين دليل در اين شك و ترديد گاهى قدم به پيش مىگذارند و گاهى باز
مىگردند و پيوسته در حيرت و سرگردانى به سر مىبرند" و به همين جهت منتظر
پيدا كردن بهانه و كسب اجازه از پيامبرند (فَهُمْ
فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ) گرچه صفات فوق
به شكل فعل مضارع ذكر شده است ولى منظور از آن بيان صفات و حال منافقان و مؤمنان
است و ماضى و حال و مضارع در آن تفاوت نمىكند.
به هر حال مؤمنان در پرتو ايمانشان تصميم و ارادهاى محكم و خللناپذير دارند
راه را به روشنى ديدهاند، مقصدشان معلوم، و هدفشان مشخص است، به همين دليل با
عزمى راسخ و بدون ترديد و دودلى با گامهايى استوار به پيش مىروند.
اما منافقان چون هدفشان تاريك و نامشخص است گرفتار حيرت و سرگردانى هستند و
هميشه به دنبال بهانهاى براى فرار از زير بار مسئوليتها مىگردند.
اين دو نشانه مخصوص" مؤمنان" و" منافقان" صدر اسلام و
ميدان جنگ" تبوك" نبود بلكه هم امروز نيز" مؤمنان راستين" را
از" مدعيان دروغين" با اين دو صفت مىتوان شناخت، مؤمن، شجاع و مصمم است
و منافق بزدل و ترسو و متحير و عذرتراش!
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 431