نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 430
مطلب ديگرى كه در تفسير آيه باقى مىماند اين است كه مگر پيامبر ص منافقان را
نمىشناخت كه خداوند مىگويد: مىخواستى به آنها اذن ندهى تا وضع آنها بر تو روشن
گردد.
" پاسخ" اين سؤال اين است كه" اولا" پيامبر ص از طريق علم
عادى به وضع اين گروه آشنايى نداشت و علم غيب براى قضاوت در باره موضوعات كافى
نيست، بلكه بايد از طريق مدارك عادى وضع آنها روشن گردد، و" ثانيا" هدف
تنها اين نبوده كه پيامبر ص بداند بلكه ممكن است هدف اين بوده كه همه مسلمانان
آگاه شوند، هر چند روى سخن به پيامبر ص است.
***
سپس به شرح يكى از نشانههاى مؤمنان و منافقان پرداخته مىگويد:"
آنها كه ايمان به خدا و سراى ديگر دارند هيچگاه از تو اجازه براى عدم شركت در جهاد
با اموال و جانها، نمىخواهند" (لا
يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ
يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ).
بلكه هنگامى كه فرمان جهاد صادر شد بدون تعلل و سستى به دنبال آن مىشتابند و
همان ايمان به خدا و مسئوليتهايشان در برابر او، و ايمان به دادگاه رستاخيز آنان
را به اين راه دعوت مىكند و راه عذرتراشى و بهانهجويى را به رويشان مىبندد.
" خداوند به خوبى افراد پرهيزكار را مىشناسد و از نيت و اعمال آنها
كاملا آگاه است" (وَ اللَّهُ عَلِيمٌ
بِالْمُتَّقِينَ).
***
سپس مىگويد:" تنها كسانى از تو اجازه براى عدم شركت در ميدان جهاد
مىطلبند كه ايمان به خدا و روز جزا ندارند" (إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 430