نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 428
تفسير: سعى كن منافقان را بشناسى
از آيات فوق استفاده مىشود كه گروهى از منافقان نزد پيامبر آمدند و پس از
بيان عذرهاى گوناگون و حتى سوگند خوردن، اجازه خواستند كه آنها را از شركت در
ميدان" تبوك" معذور دارد، و پيامبر به اين عده اجازه داد.
خداوند در نخستين آيه مورد بحث پيامبرش را مورد عتاب قرار مىدهد و
مىگويد:" خداوند تو را بخشيد، چرا به آنها اجازه دادى كه از شركت در ميدان
جهاد خود دارى كنند"؟! (عَفَا اللَّهُ
عَنْكَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ).
" چرا نگذاشتى آنها كه راست مىگويند از آنها كه دروغ مىگويند شناخته
شوند" و به ماهيت آنها پى برى؟ (حَتَّى
يَتَبَيَّنَ لَكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْكاذِبِينَ).
در اينكه عتاب و سرزنش فوق كه توأم با اعلام عفو پروردگار است دليل بر آن است
كه اجازه پيامبر ص كار خلافى بوده، يا تنها" ترك اولى" بوده، و يا
هيچكدام، در ميان مفسران گفتگو است.
بعضى آن چنان تند رفتهاند، و حتى جسورانه و بى ادبانه نسبت به مقام مقدس
پيامبر (ص) گفتهاند كه آيه فوق را دليل بر امكان صدور گناه و معصيت از او
دانستهاند، و لا اقل ادبى را كه خداوند بزرگ در اين تعبير نسبت به پيامبرش رعايت
كرده كه نخست سخن از" عفو" مىگويد و بد" مؤاخذه" مىكند
رعايت نكردهاند و به گمراهى عجيبى افتادهاند.
انصاف اين است كه در اين آيه هيچگونه دليلى بر صدور گناهى از پيامبر ص وجود
ندارد، حتى در ظاهر آيه، زيرا همه قرائن نشان مىدهد چه پيامبر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 428