نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 422
بعضى نيز اصرار دارند كه ضمير" عليه" در جمله" فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ" به" ابو بكر" باز مىگردد، زيرا پيامبر ص
نياز به سكينه و آرامش نداشت، بنا بر اين نزول سكينه و آرامش براى همسفر او (ابو
بكر) بود.
در حالى كه با توجه به جمله بعد كه مىگويد:" وَ أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها":" او را با لشكرى نامرئى يارى كرد" و با
توجه به اتحاد مرجع ضميرها روشن مىشود كه ضمير" عليه" نيز به پيامبر ص
بر مىگردد، و اين اشتباه است كه ما تصور كنيم" سكينه" مربوط به موارد
حزن و اندوه است، بلكه در قرآن كرارا مىخوانيم كه سكينه بر شخص پيامبر نازل گشت
هنگامى كه در شرائط سخت و مشكلى قرار داشت، از جمله در آيه 26 همين سوره در جريان
جنگ" حنين" مىخوانيم:"
ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ"" خداوند سكينه و آرامش را در آن شرائط سخت بر
پيامبرش و بر مؤمنان نازل كرد و نيز در آيه 26 سوره" فتح"
مىخوانيم:" فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى
رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ" در حالى
كه در جملههاى قبل در اين دو آيه هيچگونه سخنى از حزن و اندوه به ميان نيامده است
بلكه سخن از پيچيدگى اوضاع به ميان آمده.
در هر حال آيات قرآن نشان مىدهد كه نزول سكينه به هنگام مشكلات سخت صورت
مىگرفته و بدون شك پيامبر ص در" غار ثور" لحظات سختى را مىگذراند.
و عجيبتر اينكه بعضى گفتهاند جمله" أَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَمْ تَرَوْها" به" ابو بكر" باز مىگردد!! در حالى كه تمام بحث اين آيه بر
محور يارى خداوند نسبت به پيامبر دور مىزند و قرآن مىخواهد روشن كند كه پيامبر ص
تنها نيست و اگر ياريش نكنيد خدا ياريش خواهد كرد چگونه كسى را كه تمام بحث بر
محور او دور مىزند رها ساخته، و به سراغ كسى مىروند كه به عنوان تبعى از او بحث
شده
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 422