responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 409

سال نو مسيحى يا مانند آن به وجود آورند، ولى اسلام براى پيروان خود در هر سال يك آتش بس چهارماهه اعلام ميدارد و اين خود نشانه روح صلح‌طلبى اسلام است.

ولى همانگونه كه گفتيم اگر دشمن بخواهد از اين قانون اسلامى سوء استفاده كند و حريم ماههاى حرام را بشكند اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.

***
2- مفهوم و فلسفه" نسى‌ء" در جاهليت‌

" نسى‌ء" بر وزن" كثير" از ماده" نسا" به معنى تاخير انداختن است (و خود اين كلمه مى‌تواند اسم مصدر يا مصدر باشد) و به داد و ستدهايى كه پرداخت پول آن به تاخير مى‌افتد" نسيه" گفته مى‌شود.

در زمان جاهليت عرب گاهى يكى از ماههاى حرام را تاخير مى‌انداختند يعنى مثلا به جاى ماه محرم ماه صفر را انتخاب مى‌كردند و تشريفات آن بدينگونه بود كه يكى از سران قبيله" بنى كنانة" در مراسم حج در سرزمين" منى" در يك اجتماع نسبتا بزرگ پس از تقاضاى مردم اين جمله را بر زبان جارى مى‌كرد و مى‌گفت:" من ماه محرم را امسال به تاخير انداختم و ماه صفر را به جاى آن انتخاب كردم"! و از ابن عباس نقل شده اول كسى كه اين سنت را بر قرار ساخت" عمرو ابن لحى" بود و بعضى گفته‌اند" قلمس" مردى از بنى كنانه بود.

فلسفه اين كار در نظر آنها به عقيده بعضى اين بوده است كه گاهى تحمل سه ماه حرام پشت سر هم (ذى القعده، ذى الحجه، و محرم) مشكل بوده و آن را به پندار خود مايه تضعيف روح جنگجويى و ركود كار سربازان مى‌شمردند، زيرا عرب در جاهليت علاقه عجيبى به" غارتگرى و خونريزى و جنگ" داشت، و اصولا

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 409
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست