نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 401
آيا باز گرداندن مردم به سنت پيامبر ص مفسده است؟
چرا" ابو ذر به خليفه اول و دوم كه در امور مالى برنامههاى عثمان را
نداشتند ايراد نكرد؟
آيا باز گرداندن مردم به برنامههاى مالى صدر اسلام منشا فساد بود؟
آيا تبعيد" ابو ذر" و بريدن زبان حقگوى او سرچشمه اصلاح شد؟
آيا ادامه كار عثمان مخصوصا در مسائل مالى به انفجارى عظيم كه خود او هم
قربانى آن شد نيانجاميد؟
آيا اين مفسده بود و ترك آن مصلحت؟! ولى چه مىتوان كرد؟ هنگامى كه تعصب از در
وارد مىشود منطق از در ديگر فرار مىكند.
به هر حال راه و رسم اين صحابى بزرگ بر هيچ محقق منصفى پوشيده نيست و نيز هيچ
راه منطقى براى تبرئه خليفه سوم از آزارى كه به ابو ذر رسانيد وجود ندارد.
***
كيفر ثروتاندوزان!
در آيه بعد اشاره به يكى از مجازاتهاى اينگونه افراد در جهان ديگر مىكند و
مىگويد:" روزى فرا خواهد رسيد كه اين سكهها را در آتش سوزان دوزخ داغ و
گداخته مىكنند و پيشانى و پهلو و پشتشان را با آن داغ خواهند كرد" (يَوْمَ يُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها
جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ).
و در همين حال فرشتگان عذاب به آنها مىگويند:" اين همان چيزى است كه
براى خودتان اندوختيد و به صورت كنز در آورديد و در راه خدا به محرومان انفاق
نكرديد" (هذا ما كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ).
" اكنون بچشيد آنچه را براى خود اندوخته بوديد" و عواقب شوم آن را
دريابيد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 401