نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 393
ما زاد نياز خود را مىخواستند بفروشند ولى چيز ديگرى در آن حال مورد نيازشان
نبود كه با آن بخرند اما مايل بودند آن را به چيزى تبديل كنند كه هر گاه بخواهند
بتوانند با آن اجناس مورد نظر خويش را فراهم سازند، از اينجا مسئله اختراع"
پول" مطرح شد.
پيدايش" نقره" و از آن مهمتر" طلا" به اين فكر تحقق بخشيد
و اين دو فلز به ترتيب پول ارزان قيمت و گرانقيمت را تشكيل دادند و به وسيله آنها
گردش معاملات رونق بيشتر و چشمگيرترى پيدا كرد.
بنا بر اين فلسفه اصلى پول همان گردش كاملتر و سريعتر چرخهاى مبادلات اقتصادى
است، و آنها كه پول را به صورت" گنجينه" پنهان مىكنند نه تنها موجب
ركود اقتصادى و زيان به منافع جامعه مىشوند بلكه عمل آنها درست بر ضد فلسفه
پيدايش پول است.
آيه فوق صريحا ثروتاندوزى و گنجينهسازى اموال را تحريم كرده است و به
مسلمانان دستور مىدهد كه اموال خويش را در راه خدا، و در طريق بهره گيرى بندگان
خدا به كار اندازند، و از اندوختن و ذخيره كردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات
به شدت بپرهيزند، در غير اين صورت بايد منتظر عذاب دردناكى باشند.
اين عذاب دردناك تنها كيفر شديد روز رستاخيز نيست بلكه مجازاتهاى سخت اين دنيا
را كه بر اثر بهم خوردن موازنه اقتصادى و پيدايش اختلافات طبقاتى دامان فقير و غنى
را مىگيرد نيز شامل مىشود.
اگر در گذشته مردم دنيا به اهميت اين دستور اسلامى درست آشنا نبودند امروز ما
به خوبى مىتوانيم به آن پى ببريم، زيرا نابسامانيهايى كه دامن بشر را، بر اثر
ثروتاندوزى گروهى خود خواه و بيخبر، گرفته و به شكل آشوبها و جنگها و خونريزيها
ظاهر مىشود بر هيچكس پوشيده نيست.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 393