نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 370
" او كسى است كه رسول خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر تمام
اديان پيروز و غالب گرداند، هر چند مشركان را خوشايند نباشد" (هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ
الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ).
منظور از هدايت دلائل روشن و براهين آشكارى است كه در آئين اسلام وجود دارد و
منظور از دين حق همين آئينى است كه اصولش حق و فروعش نيز حق و بالآخره تاريخ و
مدارك و اسناد و نتيجه و برداشت آن نيز حق است و بدون شك آئينى كه هم محتواى آن حق
باشد و هم دلائل و مدارك و تاريخ آن روشن، بايد سرانجام بر همه آئينها پيروز گردد.
با گذشت زمان، و پيشرفت علم و دانش، و سهولت ارتباطات، واقعيتها چهره خود را
از پشت پردههاى تبليغات مسموم بدر خواهد آورد و موانعى را كه مخالفان حق بر سر
راه آن قرار مىدهند در هم كوبيده خواهد شد، و به اين ترتيب آئين حق همه جا را فرا
خواهد گرفت هر چند دشمنان حق نخواهند و از هيچگونه كار شكنى مضايقه نكنند، زيرا
حركت آنها حركتى است بر خلاف مسير تاريخ و بر ضد سنن آفرينش!
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد.
1- منظور از هدايت و دين حق چيست؟
اينكه قرآن در آيه فوق مىگويد:"
أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِ" گويا اشاره به دليل پيروزى اسلام بر همه اديان جهان است زيرا هنگامى كه
محتواى دعوت پيامبر ص هدايت بود و عقل در هر مورد به آن گواهى داد، و نيز هنگامى
كه اصول و فروعش موافق حق و طرفدار حق و خواهان حق بود چنين آئينى طبعا بر همه
آئينهاى جهان پيروز مىگردد.
از يكى از دانشمندان" هند" نقل شده كه مدتى در اديان مختلف جهان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 370