نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 361
يُؤْفَكُونَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1-" عزير" كيست؟
" عزير" در لغت عرب همان" عزرا" در لغت يهود است، و از
آنجا كه عرب به هنگامى كه نام بيگانهاى را به كار مىبرد معمولا در آن تغييرى
ايجاد مىكند، مخصوصا گاه براى اظهار محبت آن را به صيغه" تصغير" در
مىآورد،" عزرا" را نيز تبديل به" عزير" كرده است، همانگونه
كه نام اصلى" عيسى" كه" يسوع" است و" يحيى"
كه" يوحنا" است پس از نقل به زبان عربى دگرگون شده و به شكل"
عيسى" و" يحيى" در آمده است [1] به هر حال" عزير" يا"
عزرا" در تاريخ يهود موقعيت خاصى دارد تا آنجا كه بعضى اساس مليت و درخشش
تاريخ اين جمعيت را به او نسبت مىدهند و در واقع او خدمت بزرگى به اين آئين كرد،
زيرا به هنگامى كه در واقعه" بختالنصر" پادشاه" بابل" وضع
يهود به وسيله او به كلى درهم ريخته شد، شهرهاى آنها به دست سربازان"
بختالنصر" افتاد و معبدشان ويران و كتاب آنها تورات سوزانده شد، مردانشان به
قتل رسيدند و زنان و كودكانشان اسير و به بابل انتقال يافتند، و حدود يك قرن در
آنجا بودند.
[1]- منظور از" تصغير"
همانطور كه در بحثهاى ادبى آمده است اين است: براى بيان نوع كوچك چيزى صيغه خاصى
از اسم اصلى مىسازند مانند" رجل" (مرد) كه تصغير آن (رجيل) (يعنى مرد
كوچك) است اما گاهى به كار بردن اين كلمه به خاطر كوچكى نيست بلكه براى اظهار محبت
به شخص يا چيزى است، همانگونه كه انسان نسبت به فرزند خود اظهار محبت مىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 361