نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 274
روايتى نيز در اين باره از امام صادق ع نقل شده
است [1] و هيچ مانعى ندارد كه علت ترك" بسم
اللَّه" هر دو موضوع باشد، كه به يكى در روايت نخست و به ديگرى در روايت دوم
اشاره شده است.
5- فضيلت و
سازندگى اين سوره
در روايات
اسلامى اهميت خاصى به تلاوت اين سوره و سوره انفال، داده شده است، از جمله در
روايتى از امام صادق ع مىخوانيم كه فرمود:"
من قرأ
برائة و الانفال فى كل شهر لم يدخله نفاق ابدا و كان من شيعة امير المؤمنين حقا
":"
كسى كه سوره برائت و انفال را در هر ماه بخواند روح نفاق در او داخل نمىشود و از
پيروان راستين على ع خواهد بود".
بارها
گفتهايم اهميت فوق العادهاى كه در روايات به خواندن سورههاى مختلف داده شده نه
به اين معنى است كه خواندن بدون انديشه و عمل سبب ميشود كه به طرز خارقالعادهاى
اين آثار آشكار شود، و فى المثل كسى كه الفاظ برائت و انفال را بدون كمترين فهم
معنى آنها بخواند از نفاق بيگانه و در صف شيعيان راستين قرار خواهد گرفت، بلكه
اينها در حقيقت اشاره به محتواى سوره و اثر سازنده آن در تربيت فرد و اجتماع است،
كه آنهم بدون فهم معنى و آمادگى براى عمل ممكن نيست، و از آنجا كه صفوف مؤمنان
راستين و منافقان و خطوط اصلى زندگى آنان در اين دو سوره به طرز واضحى مشخص شده، و
براى آنها كه مرد عملند نه سخن، راه را كاملا روشن ساخته است، بنا بر اين تلاوت
آنها به ضميمه فهم محتوا و پياده كردن آن در زندگى، اين اثر فوق العاده را دارد و
آنها كه به قرآن و آيات نورانيش همانند يك افسون مىنگرند در حقيقت از روح اين
كتاب تربيتى و انسانساز بيگانهاند.
[1]- مرحوم طبرسى از امام صادق (ع) چنين نقل
مىكند كه فرمود:"
الانفال و
برائة واحدة
".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 274