responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 266

به" ولاء" مى‌كردند. [1] در آغاز اسلام كه هنوز قانون ارث نازل نشده بود، به همين روش عمل مى‌شد، اما به زودى مساله" اخوت اسلامى" جاى آن را گرفت، و تنها مهاجران و انصار كه با يكديگر پيمان اخوت بسته بودند، از يكديگر ارث مى‌بردند، پس از مدتى كه اسلام گسترش بيشترى پيدا كرد، ارث انتقال به خويشاوندان نسبى و سببى پيدا كرد، و حكم اخوت اسلامى در زمينه ارث منسوخ گشت و قانون نهايى ارث نازل گشت، كه در آيات فوق و آيه 6 سوره احزاب به آن اشاره شده است، آنجا كه مى‌فرمايد: (وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ فِي كِتابِ اللَّهِ‌).

اينها همه از نظر تاريخ مسلم است ولى همانگونه كه گفتيم جمله" وَ أُولُوا الْأَرْحامِ‌" كه در آيات مورد بحث آمده، اختصاص به مساله ارث ندارد، بلكه معنى وسيعى را مى‌رساند كه ارث جزء آن است‌ [2]

***
4- منظور از" فتنه" و" فساد كبير" چيست؟

مفسران در تفسير اين دو كلمه كه در آيات مورد بحث آمده است، احتمالات گوناگونى داده‌اند، اما آنچه با مفهوم آيه سازگارتر است، اين است كه منظور از" فتنه" اختلاف و پراكندگى و تزلزل مبانى عقيده‌اى مسلمانان بر اثر وسوسه‌هاى دشمنان است، و" فساد" هر گونه نابسامانى و خرابى نظامات مختلف اجتماعى را شامل مى‌شود، مخصوصا ريخته شدن خون بى گناهان و ناامنى و مانند آنها.


[1]- در باره ارث از طريق ولاء در جلد سوم تفسير نمونه صفحه 367 مشروحا بحث كرده‌ايم.

[2]- در جلد سوم تفسير نمونه صفحه 285 به بعد مطالب مشروحى در زمينه ارث گذشت.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 266
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست