نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 265
موضوع"
اجتهاد" را دستاويز قرار داده و مىگويند افرادى مانند" طلحه"
و" زبير" و" معاويه"! و همكاران آنها مجتهد بودند و اشتباه
كردند، اما گناهى از آنها سر نزد بلكه اجر و پاداش در برابر همين اعمالشان از
خداوند خواهند گرفت!! راستى چه منطق رسوايى است؟ مگر قيام بر ضد جانشينى پيامبر ص
و شكستن پيمان، و ريختن خون هزاران بى گناه آنهم بخاطر جاهطلبى، و رسيدن به مال و
مقام، موضوع پيچيده و نامعلومى است كه كسى از زشتى آن با خبر نباشد؟ آيا ريختن آن
همه خون بى گناهان در پيشگاه خداوند اجر و پاداش دارد؟! اگر ما اين چنين بخواهيم
گروهى از صحابه را كه مرتكب جناياتى شدند تبرئه كنيم بطور مسلم هيچ گنهكارى در
دنيا وجود نخواهد داشت و با اين منطق همه قاتلان و جانيان و جباران را تبرئه
خواهيم كرد.
اينگونه
دفاعهاى بىرويه از صحابه سبب بدبينى به اصل اسلام خواهد شد.
بنا بر اين
چارهاى جز اين نداريم كه براى همه مخصوصا صحابه پيامبر احترام قائل شويم ولى تا
آن روز كه از مسير حق و عدالت و برنامههاى اسلام منحرف نشده باشند!.
***
3- ارث در نظام قوانين اسلام
همانگونه كه
در تفسير سوره نساء اشاره كرديم، در زمان جاهليت عرب ارث از يكى از سه راه بود: از
طريق" نسب" (نسب در نزد آنها تنها منحصر به فرزندان پسر بود و كودكان و
زنان از بردن ارث محروم بودند)! و از طريق" تبنى" يعنى" پسر
خواندگى" و از طريق" عهد" و" پيمان" كه از آن تعبير
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 265