نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 229
منطق و يا هر
گونه سرمايه ديگرى را در راه تقويت بنيه دفاعى و نظامى مسلمانان در برابر دشمن
انفاق كنيد از خدا پنهان نخواهد ماند و آن را محفوظ داشته و به موقع به شما
مىدهد.
در تفسير
جمله" وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ" اين
احتمال را نيز بعضى از مفسران دادهاند كه جمله عطف به جمله" ترهبون"
باشد يعنى اگر نيروى كافى براى مقابله با دشمنان فراهم سازيد آنها از حمله به شما
وحشت مىكنند و توانايى بر ظلم و ستم كردن به شما نخواهند داشت بنا بر اين ظلم و
ستمى بر شما واقع نمىشود.
***
هدف و اركان جهاد اسلامى
نكته ديگرى
كه از آيه فوق استفاده مىشود و پاسخگوى بسيارى از سؤالات و ايرادهاى خردهگيران و
افراد ناآگاه خواهد بود شكل و هدف و برنامه جهاد اسلامى است آيه به روشنى مىگويد
هدف اين نيست كه انسانها را به كشتن دهيد و هدف اين نيست كه به حقوق ديگران تجاوز
كنيد، بلكه همانطور كه گفتيم هدف اصلى اين است كه دشمنان بترسند و به شما تجاوز
نكنند و زور نگويند، و تمام تلاش و كوشش شما بايد در كوتاه كردن شر دشمنان خدا و
حق و عدالت خلاصه شود.
آيا مخالفان
يك چنين تصويرى از جهاد اسلامى را كه قرآن با صراحت در آيه فوق آورده در ذهن خود
ترسيم كردهاند كه پشت سر هم به اين قانون اسلامى حمله مىكنند، گاهى مىگويند
اسلام آئين شمشير است، و گاهى مىگويند اسلام براى تحميل عقيده متوسل به اسلحه شده
است، و گاهى پيامبر اسلام را با ساير كشورگشايان تاريخ مقايسه مىكنند! به عقيده
ما جواب همه اينگونه ايرادها آن است كه به قرآن باز گردند و در هدف نهايى اين
برنامه بينديشند تا همه چيز بر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 229