نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 222
موجوديت
مسلمانان، و مجد و عظمت و افتخارات آنان بيان شده است، و تعبير آيه به قدرى وسيع
است كه بر هر عصر و زمان و مكانى كاملا تطبيق مىكند.
كلمه"
قوة" چه كلمه كوچك و پر معنايى است، نه تنها وسائل جنگى و سلاحهاى مدرن هر
عصرى را در بر مىگيرد، بلكه تمام نيروها و قدرتهايى را كه به نوعى از انواع در
پيروزى بر دشمن اثر دارد شامل مىشود، اعم از نيروهاى مادى و معنوى.
آنها كه گمان
مىكنند راه پيروزى بر دشمن و حفظ موجوديت خويش تنها بستگى به كميت سلاحهاى جنگى
دارد، سخت در اشتباهند، زيرا ما در همين ميدانهاى جنگ عصر خود ملتهايى را ديديم
كه با نفرات و اسلحه كمتر در برابر ملتهاى نيرومندتر و با سلاحى پيشرفتهتر پيروز
شدند، مانند ملت مسلمان الجزائر در برابر دولت نيرومند فرانسه!.
بنا بر اين
علاوه بر اينكه بايد از پيشرفتهترين سلاحهاى هر زمان- به عنوان يك وظيفه قطعى
اسلامى- بهرهگيرى كرد، بايد به تقويت روحيه و ايمان سربازان كه قوة و نيروى
مهمترى است پرداخت.
از قدرتهاى
اقتصادى، فرهنگى، سياسى، كه آنها نيز در مفهوم" قوة" مندرج هستند و نقش
بسيار مؤثرى در پيروزى بر دشمن دارد نيز نبايد غفلت كرد.
جالب اين است
كه در روايات اسلامى براى كلمه" قوة" تفسيرهاى گوناگونى شده كه از وسعت
مفهوم اين كلمه حكايت مىكند، مثلا در بعضى از روايات مىخوانيم كه پيامبر ص فرمود
منظور از قوة" تير" است [1] و در روايت
ديگرى كه در تفسير" على بن ابراهيم" آمده مىخوانيم كه منظور از آن هر
گونه اسلحه است [2] و باز در روايتى كه در تفسير
عياشى آمده مىخوانيم كه منظور از آن شمشير و سپر است. [3]
[1] و [2] و [2] تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 164 و
165.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 222