نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 207
به تعبير
ديگر فيض رحمت خدا بيكران و عمومى و همگانى است ولى به تناسب شايستگىها و لياقتها
به مردم مىرسد در ابتدا خدا نعمتهاى مادى و معنوى خويش را شامل حال اقوام مىكند،
چنانچه نعمتهاى الهى را وسيلهاى براى تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق مدد
گرفتند، و شكر آن را كه همان استفاده صحيح است بجا آوردند، نعمتش را پايدار بلكه
افزون مىسازد اما هنگامى كه اين مواهب وسيلهاى براى طغيان و سركشى و ظلم و
بيدادگرى و تبعيض و ناسپاسى و غرور و آلودگى گردد در اين هنگام نعمتها را مىگيرد
و يا آن را تبديل به بلا و مصيبت مىكند، بنا بر اين دگرگونيها همواره از ناحيه ما
است و گرنه مواهب الهى زوالناپذير است.
***
در تعقيب
اين هدف بار ديگر قرآن اشاره به حال قدرتمندانى همانند فرعونيان و گروهى ديگر از
اقوام پيشين مىكند و مىگويد: وضع حال و عادت بت پرستان در مورد سلب نعمتها و
گرفتارى در چنگال كيفرهاى سخت، همچون وضع و حالت فرعونيان و اقوام پيشين بود"
(كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ).
" آنها
نيز آيات پروردگارشان را كه به منظور هدايت و تقويت و سعادت آنان نازل شده بود
تكذيب كرده و زير پا گذاشتند" (كَذَّبُوا بِآياتِ
رَبِّهِمْ).
" ما هم
به خاطر گناهانشان هلاكشان كرديم" (فَأَهْلَكْناهُمْ
بِذُنُوبِهِمْ).
" و
فرعونيان را در ميان امواج غرق ساختيم" (وَ
أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ).
" و
تمام اين اقوام و افرادشان ظالم و ستمگر بودند" هم نسبت به خويشتن و هم نسبت
به ديگران (وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ).
***
پاسخ به يك سؤال
در اينجا
پرسشى پيش مىآيد كه چرا در اين فاصله كوتاه آيه (كَدَأْبِ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 207