نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 185
از اين حديث
به خوبى استفاده مىشود كه بنى هاشم اين را يك نوع محروميت براى خود مىديدند، و
پيامبر در مقابل آن به آنها وعده شفاعت داد!.
در"
صحيح مسلم" كه از معروفترين كتب اهل تسنن است حديثى مىخوانيم كه خلاصهاش
اين است:" عباس و ربيعة ابن حارث خدمت پيامبر رسيدند، و تقاضا كردند كه
فرزندان آنها يعنى" عبد المطلب ابن ربيعة" و" فضل بن عباس" كه
دو جوان بودند مامور جمعآورى زكات شوند، و همانند ديگران سهمى بگيرند تا بتوانند
هزينه ازدواج خود را از اين راه فراهم كنند پيامبر ص از اين موضوع امتناع ورزيد و
دستور داد از راه ديگر، وسائل ازدواج آنها فراهم گردد، و از محل خمس مهريه همسران
آنها پرداخته شود [1] از اين حديث كه شرح آن طولانى
است نيز استفاده مىشود كه پيامبر ص اصرار داشت خويشاوندان خود را از دست يافتن به
زكات (اموال عمومى مردم) دور نگهدارد.
از مجموع
آنچه گفتيم روشن شد كه خمس نه تنها امتيازى براى سادات محسوب نمىشود بلكه يك نوع
محروميت براى حفظ مصالح عمومى بوده است.
7- منظور
از سهم خدا چيست؟
ذكر سهمى
براى خدا به عنوان" للَّه" به خاطر اهميت بيشتر روى اصل مسئله خمس و
تاكيد و تثبيت ولايت و حاكميت پيامبر و رهبر حكومت اسلامى است، يعنى همانگونه كه
خداوند سهمى براى خويش قرار داده و خود را سزاوارتر به تصرف در آن دانسته است
پيامبر و امام را نيز بهمان گونه حق ولايت و سرپرستى و تصرف داده، و گر نه سهم خدا
در اختيار پيامبر قرار خواهد داشت و در مصارفى كه پيامبر يا امام صلاح مىداند صرف
مىگردد، و خداوند نياز به سهمى ندارد.