نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 166
در آيه فوق
بعضى از مفسران فتنه را به معنى شرك و بعضى به معنى كوشش- هاى دشمنان براى سلب
آزادى فكرى و اجتماعى از مسلمانان گرفتهاند، ولى حق اين است كه مفهوم آيه مفهوم
وسيعى است كه هم" شرك" را شامل مىشود و (به قرينه جمله و
يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ) و هم ساير فشارهايى كه از طرف
دشمنان به مسلمانان وارد مىشد.
***
هدف جهاد و يك بشارت
آيه فوق به
دو قسمت از اهداف مقدس جهاد اسلامى اشاره مىكند:
1- بر چيدن
بساط بت پرستى و از ميان بردن بتكدهها، زيرا همان طور كه در بحث اهداف جهاد گفتهايم
آزادى دينى مخصوص كسانى است كه از يكى از اديان آسمانى پيروى كنند، و در برابر
آنها اعمال فشار براى تغيير عقيده صحيح نيست، ولى بت پرستى نه دين است و نه مكتب
بلكه خرافه است و انحراف، و حكومت اسلامى بايد نخست از طريق تبليغ و اگر ممكن نشد
از طريق توسل به زور بساط بت پرستى را از همه جا برچيند و بتخانهها را ويران كند.
2- به دست
آوردن آزادى بيان و تبليغ و نشر اسلام، در اين قسمت نيز اسلام اجازه مىدهد كه اگر
كسانى با اعمال خود جلو آزادى عمل مسلمانان را در نشر و تبليغ و دعوت به اسلام
بگيرند آنها حق دارند متوسل به جهاد آزادى بخش شوند و راه را براى تبليغ منطقى
بگشايند (براى توضيح بيشتر به تفسير نمونه جلد دوم صفحه 15 تا 18 مراجعه فرمائيد).
در تفسيرهاى
اهل سنت مانند تفسير آلوسى (تفسير روح البيان) و تفاسير مختلف شيعه از امام صادق ع
چنين نقل شده كه فرمود:
لم يجيء تاويل
هذه الاية و لو قام قائمنا بعد سيرى من يدركه ما يكون من تاويل هذه الاية و ليبلغن
دين محمد ما بلغ الليل حتى لا يكون مشرك على ظهر الارض
:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 166