responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 132

دنيا و آخرت صادق است، و هم در زمينه نتائج و آثار اعمال گروهى و دسته جمعى‌ [1] در پايان آيه با زبان تهديد آميز مى‌گويد" بدانيد خداوند مجازاتش شديد است" (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ‌).

مبادا لطف و رحمت خدا آنها را غافل كند و شدت مجازاتهاى الهى را به دست فراموشى بسپارند و آشوب‌ها و فتنه‌ها دامان آنها را بگيرد همانگونه كه دامان جامعه اسلامى را گرفت و بر اثر فراموش كردن اين سنن الهى آنها را به قهقرا كشانيد.

يك نگاه كوتاه به جوامع اسلامى در عصر ما و شكست‌هاى پى در پى كه در برابر دشمنان دامن‌گيرشان مى‌شود و فتنه‌هاى" استعمار" و" صهيونيسم" و" الحاد" و مادى‌گرى و مفاسد اخلاقى و متلاشى شدن خانواده‌ها و سقوط جوانان در دامن فحشاء و انحطاط و عقب گرد علمى، حقيقت و محتواى آيه را مجسم مى‌سازد كه چگونه اين فتنه‌ها دامن كوچك و بزرگ، نيك و بد و عالم و جاهل را فرا گرفته است و اينها هم چنان ادامه خواهد يافت تا آن زمان كه مسلمانان روح اجتماعى پيدا كنند و نظارت همگانى را در جامعه عملا بپذيرند و دو وظيفه امر به معروف و نهى از منكر به عنوان وظيفه قطعى و تخلف‌ناپذير عملى گردد.

***
بار ديگر قرآن دست مسلمانان را گرفته و بگذشته تاريخشان باز مى-


[1] در اينكه كلمه" لا تصيبن" صيغه نفى است يا نهى در ميان مفسران گفتگو است جمعى آن را نهى مى‌دانند و ميگويند مفهومش اين است از فتنه‌ها بپرهيزيد زيرا نبايد آنها تنها ظالمان را در برگيرد، و بعضى آن را صيغه نفى مى‌دانند. ولى چون به اعتقاد علماى ادبيات عرب نون تاكيد جز در نهى و جواب قسم بيرون نمى‌آيد جمله را جواب قسم دانسته‌اند گويا در آيه قسمى در تقدير است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 7  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست