نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 13
از او قطع
اميد كرده بود، چرا كه او كاملا در مسير حق قرار داشت، اما پس از انحراف مزبور،
شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و به او رسيد و بر سر راهش نشست و به وسوسهگرى
پرداخت، و سرانجام او را در صف گمراهان و شقاوتمندان قرار داد
[1]
***
آيه بعد اين موضوع را چنين تكميل مىكند كه" اگر
مىخواستيم، مىتوانستيم او را در همان مسير حق به اجبار نگاه داريم و به وسيله آن
آيات و علوم، مقام والا بدهيم" (وَ لَوْ شِئْنا
لَرَفَعْناهُ بِها).
ولى مسلم است
كه نگاهدارى اجبارى افراد در مسير حق با سنت پروردگار كه سنت اختيار و آزادى اراده
است، سازگار نيست و نشانه شخصيت و عظمت كسى نخواهد بود، لذا بلافاصله اضافه
مىكند:
ما او را به
اختيارش واگذارديم و او به جاى اينكه با استفاده از علوم و دانش خويش هر روز مقام
بالاترى را بپيمايد" به پستى گرائيد و بر اثر پيروى از هوى و هوس مراحل سقوط
را طى كرد" (وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ
اتَّبَعَ هَواهُ).
" اخلد"
از ماده" اخلاد" به معنى سكونت دائمى در يك جا اختيار كردن است، بنا بر
اين" أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ" يعنى
براى هميشه به زمين چسبيد كه در اينجا كنايه از جهان ماده و زرق و برق و لذات
نامشروع زندگى مادى است.
سپس اين شخص
را تشبيه به سگى مىكند كه هميشه زبان خود را همانند حيوانات تشنه بيرون آورده،
مىگويد:" او همانند سگ است كه اگر به او حمله كنى دهانش باز و زبانش بيرون
است و اگر او را به حال خود واگذارى باز چنين است" (فَمَثَلُهُ
كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ).
[1]" اتبعه" و" تبعه"
بمعنى" لحقه و ادركه" آمده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 13