نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 129
اينكه همه
شما نزد او در قيامت اجتماع خواهيد كرد" (وَ
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ
إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ).
شك نيست كه
منظور از قلب همانگونه كه سابقا هم گفتهايم روح و عقل است و اما اينكه خدا چگونه
ميان انسان و روح و عقل او قرار مىگيرد احتمالات فراوانى در باره آن داده شده
است:
گاه گفته
مىشود: اشاره به شدت نزديكى خداوند به بندگان است، آن چنان كه گويى در درون جان
او و ميان او و خودش قرار گرفته همانگونه كه قرآن مىگويد: (وَ
نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ)" ما
از رگ گردن به انسان نزديكتريم." و گاه گفته مىشود:" اشاره به آن است
كه گردش دلها و فكرها به دست خداست آن چنان كه در دعا مىخوانيم" يا مقلب
القلوب و الأبصار":" اى كسى كه گردش دلها و فكرها به دست تو است".
و گاه گفته
مىشود: منظور اين است كه اگر لطف خدا نبود هرگز انسان بحقانيت حق، و باطل بودن
باطل، پى نمىبرد.
و نيز
گفتهاند: منظور اين است كه مردم بايد تا فرصت دارند در انجام طاعات و كار نيك
تلاش كنند زيرا خداوند ميان انسان و قلبش بوسيله مرگ حائل ايجاد مىكند.
اما با يك
نظر كلى مىتوان همه اين تفسيرها را در يك تفسير واحد جمع كرد و آن اينكه خداوند
در همه جا حاضر و ناظر و به همه موجودات احاطه دارد در عين اينكه با موجودات اين
جهان يكى نيست از آنها هم جدا و بيگانه نمىباشد، مرگ و حيات، علم و قدرت، آرامش و
امنيت، توفيق و سعادت همه در دست او و به قدرت اوست و بهمين دليل نه انسان چيزى را
مىتواند از او مكتوم دارد و نه كارى را بى توفيق او انجام دهد و نه سزاوار است به
غير او روى آورد و از
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 129