نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 125
2- شنيدن
سخن حق مراحلى دارد:
گاهى انسان
تنها الفاظ و عباراتى را مىشنود بدون اينكه در مفهوم آنها بينديشد گروهى از افراد
لجوج هستند كه حتى حاضر به اين مقدار شنيدن نيز نيستند.
چنان كه قرآن
مىگويد: وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لا تَسْمَعُوا لِهذَا الْقُرْآنِ وَ
الْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ:"
كافران گفتند گوش به اين قرآن فرا ندهيد و سر و صدا ايجاد كنيد شايد شما پيروز
شويد" و كسى سخن حق را نشنود (فصلت 26).
و گاه انسان
حاضر به شنيدن الفاظ و سخنان هست ولى هيچگاه تصميم به عمل ندارد همچون منافقانى كه
در آيه 16 سوره محمد ص به آنها اشاره شده است آنجا كه مىگويد:
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قالُوا
لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ما ذا قالَ آنِفاً:" بعضى
از آن منافقان هستند كه به سخنان تو گوش فرا مىدهند اما هنگامى كه از نزد تو
بيرون مىروند از روى انكار و يا مسخره به افراد آگاه مىگويند اين چه سخنى بود كه
محمد ص مىگفت.
و گاه وضع
آنها طورى است كه حس تشخيص نيك و بد از آنها چنان سلب شده كه حتى اگر گوش فرا دهند
مطلب حق را درك نمىكنند و اين خطرناكترين مرحله است.
قرآن در باره
همه اين گروههاى سهگانه مىگويد: آنان در حقيقت افراد كر و ناشنوا هستند زيرا
شنواى حقيقى كسى است كه هم گوش فرا مىدهد و هم درك مىكند و مىانديشد و هم تصميم
بر عمل از روى اخلاص دارد.
و چه بسيار
در عصر و زمان ما كسانى كه به هنگام شنيدن آيات قرآن (بلا تشبيه همانند شنيدن
آهنگهاى موسيقى) احساسات نشان مىدهند و سر و صدا و جملههايى كه حاكى از شور و
هيجان است ظاهر ميسازند، ولى تمام همتشان همين است و بس و در عمل آلودگان بينوايى
هستند كه هيچ شباهتى با محتواى قرآن ندارند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 125