نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 105
ولى قرائنى
در دست است كه نشان مىدهد نظر گروه دوم كه مىگويند:
فرشتگان تنها
براى دلگرمى و تقويت روحيه مؤمنان نازل شدند، به واقع نزديكتر است.
زيرا اولا:
در آيه فوق خوانديم كه مىفرمود: اينها تمام براى اطمينان قلب شما بوده است كه با
احساس اين پشت گرمى بهتر مبارزه كنيد، نه اينكه آنها اقدام به جنگ كرده باشند.
ثانيا: اگر
بنا شود فرشتگان، شجاعانه سربازان دشمن را به خاك افكنده باشند چه فضيلتى براى
مجاهدين بدر باقى خواهد ماند كه اينهمه در روايات از آنها سخن به ميان آمده است.
ثالثا: تعداد
مقتولين بدر 70 نفر بودند كه قسمت مهمى از آنها با شمشير على ع به خاك افتادند و
قسمت ديگرى به دست جنگجويان اسلام كه غالبا قاتلين آنها در تاريخ به نام ذكر
شدهاند، بنا بر اين چه باقى مىماند براى فرشتگان و چه كسى را آنها به خاك
انداختند.
***
سپس
دومين نعمت خود را به مؤمنان يادآور مىشود و مىگويد" به خاطر بياوريد
هنگامى را كه خواب سبكى شما را فرو گرفت كه مايه آرامش و امنيت روح و جسم شما از
ناحيه خداوند گرديد" (إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعاسَ
أَمَنَةً مِنْهُ)" يغشى" از ماده" غشيان" به
معنى پوشاندن و احاطه كردن است، گويى خواب همچون پردهاى بر آنها افكنده شد و آنها
را پوشاند.
"
نعاس" به ابتداى خواب و يا خواب كم و سبك و آرام بخش گفته مىشود، و شايد
اشاره به اين است كه در عين استراحت آن چنان خواب عميقى بر شما مسلط نشد كه دشمن
بتواند از موقعيت استفاده كرده و بر شما شبيخون بزند.
و به اين
ترتيب مسلمانان در آن شب پر اضطرار، از اين نعمت بزرگى كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 105