responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 90

در مرحله بعد، مهر از زبان آنها برداشته مى‌شود، و به سخن مى‌آيند و از آنها پرسش مى‌شود، آنها نيز با مشاهده روشن شدن حقايق در پرتو گواهى اعضا، به اعمال خود اعتراف مى‌كنند، درست همانند مجرمى كه با مشاهده آثار عينى جرم چاره‌اى جز اعتراف نمى‌بيند.

بعضى از مفسران نيز در تفسير اين آيات احتمال داده‌اند كه آيات نفى كننده سؤال اشاره به سؤال و جواب زبانى است، و آيات اثبات كننده سؤال اشاره به سؤالاتى است كه از اعضاى بدن مى‌شود و آنها به زبانحال- همانند رنگ رخسار انسان كه خبر از سر درون او مى‌دهد- حقايق را بازگو مى‌كنند.

و در هر صورت اختلافى در ميان اين دو دسته آيات نيست.

***
در آيه بعد براى تكميل بحث رستاخيز، اشاره به مساله" سنجش اعمال" مى‌كند كه نظير آن در سوره‌هاى ديگر قرآن از جمله در سوره مؤمنون آيه 102 و 103 و سوره قارعه آيه 6 و 8 آمده است.

نخست مى‌گويد:" مساله توزين اعمال در آن روز حق است" (وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُ‌) [1]

***
ترازوى سنجش اعمال در قيامت چيست؟

درباره چگونگى توزين اعمال در روز رستاخيز، بحث فراوانى در ميان مفسران و متكلمان شده است، و از آنجا كه بعضى چنين تصور كرده‌اند، وزن‌


[1] بنا بر اين" وزن" به معنى مصدرى است، يعنى وزن كردن، و اين كلمه مبتدا و" الحق" خبر آن است، گرچه احتمالات ديگرى در تركيب جمله فوق داده شده ولى آنچه گفتيم از همه نزديكتر است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست