نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 83
در آيه بعد سخن را چنين ادامه
مىدهد:" آنها به هنگامى كه در گرداب بلا گرفتار مىشدند و طوفان مجازات
زندگيشان را درهم مىكوبيد، از مركب غرور و نخوت پياده شده فرياد مىزدند:"
ما ستمگر بوديم و اعتراف مىكردند كه ظلم و ستمهايشان دامانشان را گرفته است"
(فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ
بَأْسُنا إِلَّا أَنْ قالُوا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
[1- قريه چيست؟]
1-" قريه" در اصل از ماده" قرى" (بر وزن نهى) به
معنى" جمع شدن" آمده، و چون قريه مركز اجتماع افراد بشر است، اين نام بر
آن اطلاق شده است، از اينجا روشن مىشود كه قريه تنها به معنى روستا نيست، بلكه هر
گونه آبادى و مركز اجتماع انسانها را اعم از روستا و شهر شامل مىشود، و در بسيارى
از آيات قرآن نيز اين كلمه به" شهر" يا" هر گونه آبادى" اعم
از شهر و روستا اطلاق شده است.
" قائلون" اسم فاعل از ماده" قيلولة" به معنى خواب نيمروز
و يا به معنى استراحت در نيمروز است، و در اصل به معنى راحتى است، و لذا" پس
گرفتن" جنسى كه فروخته شده" اقاله" ناميده مىشود، زيرا طرف را از
نگرانى راحت مىكند. و" بيات" به معنى شبانه و شبهنگام است.
[2- مجازات الهى به هنگام استراحت]
2- اين كه در آيات فوق مىخوانيم كه مجازات پروردگار در دل شب يا به هنگام
استراحت نيمروز، دامان آنها را مىگرفت، براى اين بوده است كه طعم تلخ كيفر را
بيشتر بچشند، و آرامش و آسايش آنها به كلى درهم ريخته شود، همانطور كه آرامش و
آسايش ديگران را به هم ريخته بودند!، و به اين ترتيب كيفرشان متناسب گناهشان است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 83