نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 69
الْأَرْضِ[1] انسانى كه نماينده خدا در روى زمين است، و تمام منابع اين جهان در
اختيار او گذارده شده، و فرمان فرمانروائيش بر تمام اين موجودات از طرف پروردگار
صادر شده است، نبايد آن چنان خود را سقوط دهد كه از جمادى هم پستتر گردد و در
برابر آن سجده كند.
سپس اشاره به
اختلاف استعدادها و تفاوت و مواهب جسمانى و روحى مردم و هدف از اين اختلاف و تفاوت
كرده، مىگويد:" و بعضى از شما را بر بعض ديگر درجاتى برترى داد تا به وسيله
اين مواهب و امكانات كه در اختيارتان قرار داده است شما را بيازمايد" (وَ
رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ).
و در پايان
آيه ضمن اشاره به آزادى انسان در انتخاب راه خوشبختى و بدبختى نتيجه اين آزمايشها
را چنين بيان مىكند:" پروردگار تو (در برابر آنها) كه از بوته اين آزمايشها
سيهروى بيرون مىآيند" سريع العقاب" و در برابر آنها كه در صدد اصلاح و
جبران اشتباهات خويش بر آيند آمرزنده و مهربان است (إِنَّ
رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ).
***
تفاوت در ميان انسانها و اصل عدالت
شك نيست كه
در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى وجود دارد
[1] همانطور كه راغب در كتاب مفردات گفته"
خلائف" جمع" خليفه" و" خلفاء" جمع" خليف"
مىباشد و خليف و خليفه هر دو به معنى جانشين و نماينده است، گاهى گفته مىشود كه
اضافه" ت" در" خليفه" براى مبالغه مىباشد، بعضى ديگر از اهل
لغت خلائف را جمع خليف و خليفه هر دو دانستهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 69