نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 56
33 سوره ق،
مىخوانيم مَنْ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ."
بهشت براى آنها است كه خدا را از طريق ايمان به غيب بشناسند و از او بترسند، و قلب
توبه كار و مملو از احساس مسئوليت با خود در عرصه محشر بياورند.
[2- پاداش حسنه ده برابر است]
2- در آيه
فوق مىخوانيم، پاداش" حسنه" ده برابر است، در حالى كه در بعضى ديگر از
آيات قرآن تنها به عنوان" اضعافا كثيره" (چندين برابر) اكتفاء شده
(مانند آيه 245 سوره بقره) و در بعضى ديگر از آيات، پاداش پارهاى از اعمال مانند
انفاق را به هفتصد برابر بلكه بيشتر مىرساند، (آيه 261 سوره بقره) و در بعضى ديگر
اجر و پاداش بىحساب ذكر كرده و مىگويد: إِنَّما
يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" آنها
كه استقامت بورزند پاداشى بىحساب خواهند داشت" (زمر آيه 10).
روشن است كه
اين آيات هيچگونه اختلافى با هم ندارند، در حقيقت حد اقل پاداشى كه به نيكوكاران
داده مىشود، ده برابر است و همين طور به نسبت اهميت عمل، و درجه اخلاص آن و
كوششها و تلاشهايى كه در راه آن انجام شده است، بيشتر مىشود، تا به جايى كه هر حد
و مرزى را درهم مىشكند و جز خدا حد آن را نمىداند.
مثلا انفاق
كه فوق العاده در اسلام اهميت دارد پاداشش از حد معمول پاداش عمل نيك كه ده برابر
است، فراتر رفته و به" اضعاف كثيره" يا" هفتصد برابر" و بيشتر
رسيده است و در مورد" استقامت" كه ريشه تمام موفقيتها و سعادتها و
خوشبختيها است و هيچ عقيده و عمل نيكى بدون آن پابرجا نخواهد بود، پاداش بىحساب
ذكر شده است.
از اينجا
روشن مىشود كه اگر در روايات، پاداشهايى بيش از ده برابر براى بعضى از اعمال نيك
ذكر شده نيز هيچگونه منافاتى با آيه فوق ندارد.
و همچنين اگر
در آيه 84 سوره قصص مىخوانيم مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ
خَيْرٌ مِنْها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 56