responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 49

دسته‌هاى مختلف تقسيم شدند، در هيچ چيز با آنها ارتباط ندارى و آنها نيز هيچگونه ارتباطى با مكتب تو ندارند" زيرا مكتب تو مكتب توحيد و صراط مستقيم است و صراط مستقيم و راه راست همواره يكى بيش نيست (إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ) [1] سپس به عنوان تهديد و توبيخ اينگونه افراد تفرقه‌انداز، مى‌گويد:" كار اينها واگذار به خدا است، و آنها را از اعمالشان آگاه خواهد ساخت" (إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ‌).

***
در اينجا توجه به دو نكته لازم است:

1- هدف آيه چه اشخاصى هستند؟

جمعى از مفسران معتقدند كه آيه درباره يهود و نصارى نازل شده است كه به دسته‌جات مختلف و پراكنده تقسيم شدند، و در برابر يكديگر صف‌بندى كردند.

ولى عقيده بعضى ديگر اين است كه آيه اشاره به تفرقه‌اندازان اين امت است كه بر اثر تعصبها و روح تفوق‌طلبى و عشق به رياست، سرچشمه تفرقه و نفاق، در ميان مردم مسلمان مى‌شوند.

ولى محتواى آيه يك حكم عمومى و همگانى درباره تمام افراد تفرقه‌انداز است، كه با ايجاد انواع بدعتها، ميان بندگان خدا، بذر نفاق و اختلاف مى‌پاشند اعم از آنها كه در امتهاى پيشين بودند، يا آنها كه در اين امتند.


[1]" شيع" از نظر لغت به معنى فرقه‌ها و دسته‌ها و پيروان افراد مختلف است، بنا بر اين مفرد آن به معنى دسته‌اى است كه پيروى از مكتب يا شخص معينى مى‌كند اين معنى لغوى شيعه است ولى اصطلاحا معنى خاصى دارد و به كسانى گفته مى‌شود كه بعد از پيامبر ص پيرو مكتب امير مؤمنان على ع مى‌باشند، و نبايد معنى لغوى و اصطلاحى آن را با هم اشتباه كرد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست