نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 403
2- هيچگونه دليل معتبرى در دست نداريم كه پيامبر ص قبل از نبوت يا بعد از
آن" عملا" چيزى را خوانده يا نوشته باشد.
3- اين موضوع منافاتى با آن ندارد كه پيامبر ص به تعليم پروردگار قادر بر
خواندن يا نوشتن بوده باشد.
***
بشارت ظهور پيامبر در كتب عهدين
گرچه شواهد قطعى تاريخى و همچنين محتويات كتب مقدسه يهود و نصارى (تورات و
اناجيل) نشان مىدهد كه اينها كتابهاى آسمانى نازل شده بر موسى و عيسى ع نيستند و
دست تحريف به سوى آنها دراز شده است بلكه بعضى از ميان رفتهاند و آنچه امروز به
نام كتب مقدسه در ميان آنها است مخلوطى است از زائيدههاى افكار بشرى و قسمتى از
تعليماتى كه بر موسى ع و عيسى ع نازل گرديده و در دست شاگردان بوده [1] بنا بر اين اگر
جملههايى كه صراحت كامل درباره بشارت ظهور پيامبر اسلام ص داشته باشد در آنها
ديده نشود جاى تعجب نخواهد بود.
ولى با اين حال در همين كتب تحريف يافته عباراتى ديده مىشود كه اشاره قابل
ملاحظهاى به ظهور اين پيامبر بزرگ دارد كه جمعى از دانشمندان ما آنها را در
كتابها يا مقالههايى كه در اين موضوع نگاشتهاند جمعآورى نموده، و چون ذكر آن
همه بشارات و بحث و گفتگو پيرامون دلالت آنها بطول مىانجامد ما تنها به چند قسمت
به عنوان نمونه اشاره مىكنيم.
1- در تورات سفر تكوين فصل 17 شماره 17 تا 20 چنين مىخوانيم:
" و ابراهيم به خدا گفت كه اى كاش اسماعيل در حضور تو زندگى نمايد ... و
در
[1] براى آگاهى بيشتر بر مدارك اين
سخن به كتاب" رهبر سعادت يا دين محمد" و كتاب" قرآن و آخرين
پيامبر" مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 403