نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 397
به معنى درس نخوانده و بعضى آن را به معنى مكى تفسير كردهاند [1] ولى هيچ مانعى
ندارد كه كلمه" امى" اشاره به هر سه مفهوم بوده باشد و بارها گفتهايم
كه استعمال يك لفظ در چند معنى، هيچگونه مانعى ندارد، و در ادبيات عرب شواهد
فراوانى براى اين موضوع وجود دارد. (درباره امى بودن پيامبر ص بعد از تكميل تفسير
اين آيه مشروحا بحث خواهيم كرد).
3-" پيامبرى كه صفات و علامات و نشانهها و دلائل حقانيت او را در كتب
آسمانى پيشين (تورات و انجيل) مشاهده مىكنند" (الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ
وَ الْإِنْجِيلِ).
در زمينه وجود بشارات مختلف در كتب عهدين (تورات و انجيل) حتى تورات و انجيل
تحريف يافته كنونى نيز پس از تكميل تفسير اين آيه بحث جداگانه خواهيم داشت.
4-" پيامبرى كه محتواى دعوت او با فرمان عقل كاملا سازگار است، به نيكيها
و آنچه خرد آن را مىشناسد و نزدش معروف است، دعوت مىكند، و از بديها و زشتيها و
آنچه خرد ناشناس مىشمرد، نهى مىنمايد" (يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ
الْمُنْكَرِ).
5- محتواى دعوت او با فطرت سليم همآهنگ است،" طيبات و آنچه را طبع سليم
مىپسندد، براى آنها حلال مىشمرد، و آنچه خبيث و تنفرآميز مىباشد بر آنها تحريم
مىكند" (وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ
يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ).
6- او بسان مدعيان دروغين نبوت و رسالت كه هدفشان به زنجير كشيدن تودههاى
مردم و استعمار و استثمار آنها است، نيست، نه تنها بندى بر آنها نمىگذارد،
بلكه" بارها را از دوش آنان برمىدارد، و غل و زنجيرهايى را كه
[1] براى اطلاع از اين روايات به
تفسير نور الثقلين جلد 2 صفحه 78 و 79 و تفسير روح المعانى جلد 9 صفحه 70 ذيل آيه
مورد بحث مراجعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 397