نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 391
به اينكه" فتنه" در قرآن مجيد مكرر به معنى آزمايش و امتحان آمده
است، چنان كه در آيه 28 سوره انفال أَنَّما
أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ:"
سرمايهها و فرزندان شما وسيله آزمايش شما هستند" (و همچنين آيه 2 سوره
عنكبوت و آيه 126 سوره توبه) مفهوم آيه مورد بحث چندان پيچيده نيست.
زيرا بدون شك بنى اسرائيل در اين صحنه با آزمايش شديدى روبرو شدند، و خداوند
به آنها نشان داد كه اين تقاضا (تقاضاى رؤيت او) يك تقاضاى بىمورد و نابجا و محال
است.
و در پايان آيه موسى ع عرض مىكند:" بار الها تنها تو ولى و سرپرست مايى،
ما را ببخش و مشمول رحمت خود قرار ده، تو بهترين آمرزندگانى" (أَنْتَ وَلِيُّنا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ
خَيْرُ الْغافِرِينَ).
از مجموع آيات و روايات استفاده مىشود كه سرانجام هلاكشدگان بار ديگر زندگى
را از سر گرفتند و به اتفاق موسى ع به سوى بنى اسرائيل باز- گشتند، و آنچه را ديده
بودند براى آنها بازگو نمودند و به تبليغ و ارشاد آن مردم بيخبر پرداختند.
***
در آيه بعد دنباله تقاضاى موسى ع از پروردگار و تكميل مساله توبه كه در
آيات قبل به آن اشاره شد چنين آمده است، موسى مىگويد:
" خداوندا در اين جهان و در سراى ديگر نيكى براى ما مقرر بدار" (وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي
الْآخِرَةِ).
" حسنة" به معنى هر گونه نيكى و زيبايى و خوبى است، بنا بر اين همه
نعمتها و همچنين توفيق عمل صالح و آمرزش و بهشت و هر گونه سعادت را شامل مىشود، و
دليلى ندارد- همانند بعضى از مفسران- آن را مخصوص به يك قسمت از اين مواهب بدانيم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 391