نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 376
گرديده، و عكس العمل شديد موسى ع كه براى بيدار ساختن اين جمعيت انجام داد،
منعكس گرديده است.
نخست مىگويد:" هنگامى كه موسى خشمناك و اندوهگين به سوى قوم خود بازگشت
و صحنه زننده و نفرتانگيز گوسالهپرستى را مشاهده نمود، به آنها گفت بد جانشينانى
براى من بوديد و آئين مرا ضايع كرديد". (وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى إِلى قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً
قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي) [1] اين آيه
به خوبى نشان مىدهد كه موسى ع به هنگام بازگشت از ميعادگاه پروردگار و قبل از
آنكه با بنى اسرائيل روبرو بشود، خشمناك و اندوهگين بود، و اين به خاطر آن است كه
خداوند در ميعادگاه، جريان را به موسى ع گفته بود كه من قوم تو را بعد از تو
آزمودم، و سامرى آنها را گمراه ساخت (قالَ
فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُ) (سوره طه آيه 85).
سپس موسى ع به آنها گفت:" آيا در فرمان پروردگار خود، عجله نموديد"
(أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ).
گرچه مفسران در تفسير اين جمله، سخن بسيار گفتهاند و احتمالات گوناگون
دادهاند، ولى ظاهر آيات نشان مىدهد كه منظور اين است كه شما در برابر فرمان خدا
به نسبت تمديد مدت سى شب به چهل شب، عجله به خرج
[1]" اسف" آن چنان كه"
راغب" در" مفردات" مىگويد به معنى" اندوه" توأم"
با خشم" است، اين كلمه گاهى به هر يك از اين دو به تنهايى نيز اطلاق مىشود و
ريشه اصلى آن اين است كه انسان شديدا از چيزى ناراحت شود، طبيعى است اگر اين
ناراحتى نسبت به افراد زيردست باشد به صورت خشم و نشان دادن عكس العمل خشمآلود
ظاهر مىشود، و اگر نسبت به افراد بالادست و كسانى كه تاب مقاومت در برابر آنها
نيست بوده باشد به شكل اندوه آشكار مىگردد از ابن عباس نيز نقل شده كه حزن و غضب
(اندوه و خشم) يك ريشه دارد اگر چه لفظ آنها مختلف است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 376