نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 330
مسلما بر خلاف تاريخ است، بلكه منظور حكومت بنى اسرائيل بر سراسر سرزمين
فراعنه مىباشد.
سپس مىگويد:" وعده نيك پروردگار تو در زمينه پيروزى بنى اسرائيل- به
خاطر صبر و استقامتى كه نشان دادند- تحقق يافت" (وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى عَلى بَنِي إِسْرائِيلَ
بِما صَبَرُوا).
و اين همان وعدهاى است كه در آيات قبل (آيه 128 و 129 همين سوره) به آن اشاره
شده است.
گرچه در اين آيه تنها سخن از بنى اسرائيل و سرانجام استقامت آنها در برابر
فرعونيان به ميان آمده ولى بطورى كه از آيات ديگر قرآن استفاده مىشود، اين موضوع
اختصاص به قوم و ملتى ندارد، بلكه هر جمعيت مستضعفى بپاخيزند و براى آزادى خود از
چنگال اسارت و استعمار كوشش كنند و در اين راه استقامت و پايمردى نشان دهند
سرانجام پيروز خواهند شد، و سرزمينهايى كه بوسيله ظالمان و ستمگران اشغال شده است
آزاد مىگردد.
و در پايان آيه اضافه مىكند كه ما قصرهاى زيباى فرعون و فرعونيان و كاخهاى
مجلل و بناهاى پر زرق و برق و جالب آنها و هم چنان باغات پرشكوهشان را نابود
ساختيم" (وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ
وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ).
صنع آن چنان كه" راغب" در كتاب مفردات گفته (غالبا) به معنى كارهاى
جالب مىآيد، و در آيه فوق به معنى معمارىهاى زيبا و چشمگير عصر فرعونيان آمده
است.
و ما يعرشون در اصل به معنى درختان و باغهايى است كه بوسيله نصب داربستها برپا
مىشوند و منظره زيبا و پرشكوهى دارند.
دمرنا از ماده" تدمير" به معنى هلاك كردن و نابود ساختن است.
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه نابودى اين كاخها و آن باغها اولا با
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 330