نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 328
كينهتوز به مقابله برخيزد و در برابر اعمال ديگران واكنش نشان دهد بلكه منظور
از انتقام الهى آن است كه جمعيت فاسد و غير قابل اصلاح را كه در نظام آفرينش حق
حيات ندارند، نابود سازند، و انتقام در لغت عرب چنان كه سابقا هم گفتهايم به معنى
مجازات و كيفر دادن است، نه آن چنان كه در فارسى امروز از آن فهميده ميشود.
137- و مشرقها و مغربهاى پربركت زمين را به آن قوم تضعيف شده (زير زنجير ظلم و
ستم) واگذار كرديم و وعده نيك پروردگارت بر بنى اسرائيل، بخاطر صبر و استقامتى كه
نشان دادند، تحقق يافت و آنچه فرعونيان (از كاخهاى مجلل) مىساختند، و آنچه از
باغات داربستدار فراهم ساخته بودند درهم كوبيديم!
تفسير: سرانجام دردناك قوم فرعون
پس از نابودى قوم فرعون و درهم شكستن قدرت آنها، بنى اسرائيل كه ساليان دراز
در زنجير اسارت و بردگى به سر مىبردند، وارث سرزمينهاى پهناور آنها شدند، آيه فوق
به همين معنى اشاره كرده، مىگويد:" مشرقها و مغربهاى پر بركت زمين را در
اختيار جمعيت مستضعف و استعمار شده قرار داديم" (وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ
مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِي
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 328