نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 283
***
بلافاصله موسى دو معجزه بزرگ خود را كه يكى مظهر" بيم" و ديگرى
مظهر" اميد" بود، و مقام" انذار" و" بشارت" او را
تكميل مىكرد، نشان داد:
نخست" عصاى خود را انداخت و به صورت اژدهاى آشكارى درآمد" (فَأَلْقى عَصاهُ فَإِذا هِيَ ثُعْبانٌ مُبِينٌ) [1] تعبير به" مبين" اشاره به اين است كه راستى تبديل به اژدها شد و
چشمبندى و تردستى و سحر و مانند آنها نبود، به خلافكارى كه ساحران بعدا انجام
دادند، زيرا در مورد آن مىگويد آنها چشمبندى كردند و عملى انجام دادند كه تصور
مىشد مارهايى است كه به حركت در آمده است.
ذكر اين نكته نيز لازم است كه در آيه 10 سوره نمل و 31 قصص مىخوانيم كه عصا
همانند" جان" به حركت در آمد و" جان" در لغت به معنى"
مارهاى باريك و سريع السير" است، و اين تعبير با تعبير ثعبان كه به معنى
اژدها و مار عظيم است، ظاهرا سازگار نمىباشد.
ولى با توجه به اينكه آن دو آيه مربوط به آغاز بعثت موسى، و آيه مورد بحث
مربوط به مقابله او با فرعون است، مشكل حل مىشود، گويا در آغاز كار، خدا موسى را
تدريجا با اين معجزه عظيم آشنا مىسازد، و در صحنه اول كوچكتر و در صحنه بعد
عظيمتر ظاهر مىگردد.
***
[1]" راغب" در"
مفردات" احتمال داده است كه كلمه" ثعبان" از ماده" ثعب"
به معنى جريان آب گرفته شده باشد زيرا حركت اين حيوان بىشباهت به نهرهايى كه بطور
مارپيچ حركت مىكنند نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 283