نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 280
در نخستين آيه مورد بحث
مىفرمايد:" بعد از اقوام گذشته (يعنى قوم نوح، هود، صالح و مانند آنها) موسى
را با آيات خود به سوى فرعون و فرعونيان مبعوث كرديم" (ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسى بِآياتِنا إِلى
فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ).
بايد توجه داشت كه فرعون، اسم عام است و به تمام سلاطين مصر در آن زمان گفته
مىشد، همانطور كه به سلاطين روم،" قيصر" و به سلاطين ايران"
كسرى" مىگفتند.
كلمه" ملا" همانطور كه سابقا هم اشاره كرديم به معنى افراد سرشناس و
اشراف پر زرق و برق كه چشمها را پر مىكنند و در صحنههاى مهم جامعه حضور دارند،
گفته مىشود.
و اينكه مىبينيم موسى در درجه اول به سوى فرعون و ملا او مبعوث مىگردد علاوه
بر اينكه يكى از برنامههاى موسى نجات بنى اسرائيل از چنگال استعمار فرعونيان و
استخلاص آنها از سرزمين مصر بود، و اين بدون گفتگو با فرعون امكانپذير نبود، به
خاطر آن است كه طبق مثل معروف" هميشه آب را بايد از سرچشمه صاف كرد"،
مفاسد اجتماعى و انحرافهاى محيط تنها با اصلاحات فردى و موضعى چاره نخواهد شد بلكه
بايد سردمداران جامعه و آنها كه نبض سياست و اقتصاد و فرهنگ را در دست دارند در
درجه اول اصلاح گردند، تا زمينه براى اصلاح بقيه فراهم گردد و اين درسى است كه
قرآن به همه مسلمانان براى اصلاح جوامع اسلامى مىدهد.
سپس مىفرمايد:" آنها نسبت به آيات الهى ظلم و ستم كردند" (فَظَلَمُوا بِها).
و مىدانيم حقيقت ظلم به معنى وسيع كلمه آن است كه چيزى را در غير محل آن به
كار برند، و شك نيست كه آيات الهى ايجاب مىكند كه همگان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 280