نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 27
اقامه شهود
معتبر به طور قطع عاجزند، چه اينكه هيچ سند و مدركى از انبياى الهى و كتب آسمانى
بر تحريم اين امور ندارند، بنا بر اين تنها خودشان كه مدعى هستند، شهادت مىدهند و
بديهى است چنين شهادتى مردود است.
به علاوه همه
قرائن گواهى مىدهد كه اين احكام ساختگى، صرفا از هوى و هوس و تقليدهاى كوركورانه
سرچشمه گرفته و هيچگونه اعتبارى ندارد.
لذا در جمله
بعد مىگويد:" از هوى و هوسهاى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند و آنها كه به
آخرت ايمان ندارند و آنها كه براى خدا شريك قائل شدهاند، پيروى مكن". (وَ
لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ
بِالْآخِرَةِ وَ هُمْ بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ)
[1] يعنى بتپرستى آنها و انكار قيامت و رستاخيز و خرافات و هواپرستى
آنان گواه زندهاى است، كه اين احكام آنان نيز ساختگى است و ادعايشان در مورد تحريم
اين موضوعات از طرف خدا، بى اساس و بى ارزش است.
[1]" يعدلون" از ماده" عدل"
(بر وزن كذب) گرفته شده كه به معنى" همتا" و" شريك" و"
شبيه" است، بنا بر اين جمله" و هُمْ
بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ" مفهومش اين است كه آنها همتا
و شريك و شبيه براى خدا قائل مىشوند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 27