نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 266
بعضى به اجابت دعا و حل مشكلات زندگى، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور
از بركات آسمانى، بركات معنوى و منظور از بركات زمينى بركات مادى بوده باشد، اما
با توجه به آيات گذشته تفسير اول از همه مناسبتر است، زيرا:
در آيات گذشته كه مجازاتهاى شديد مجرمان و طغيانگران را شرح مىداد، گاهى
اشاره به فرود آمدن سيلاب از آسمان، و طغيان چشمهها از زمين (همانند طوفان نوح) و
گاهى اشاره به صاعقهها و صيحههاى آسمانى، و گاهى زلزلههاى وحشتناك زمينى شده
بود، در آيه مورد بحث اين حقيقت مطرح است كه اين مجازاتها واكنش اعمال خود آنها
بود و گرنه اگر انسان پاك و با ايمان باشد به جاى اينكه عذاب از آسمان و زمين فرا
رسد، بركات خدا از آسمان و زمين بر او مىبارد، اين انسان است كه بركات را تبديل
به بلاها مىكند.
***
[2- معنى" بركات"]
2-" بركات" جمع" بركت" است و همانطور كه سابقا گفتيم، اين
كلمه در اصل به معنى" ثبات" و استقرار چيزى است و به هر نعمت و موهبتى
كه پايدار بماند اطلاق مىگردد، در برابر موجودات بىبركت كه زود فانى و نابود و
بى اثر مىشوند.
قابل توجه اينكه ايمان و تقوا نه تنها سبب نزول بركات الهى مىشود، بلكه باعث
مىگردد كه آنچه در اختيار انسان قرار گرفته در مصارف مورد نياز به كار گرفته شود،
فى المثل امروز ملاحظه مىكنيم قسمت بسيار مهمى از نيروهاى انسانى و منابع اقتصادى
در مسير" مسابقه تسليحاتى" و ساختن سلاحهاى نابود كننده صرف مىگردد،
اينها مواهبى هستند فاقد هر گونه بركت، بزودى از ميان مىروند و نه تنها نتيجهاى
نخواهند داشت، ويرانى هم ببار مىآورند، ولى اگر جوامع انسانى ايمان و تقوا داشته
باشند اين مواهب الهى به شكل ديگرى در ميان آنها در مىآيد و طبعا آثار آن باقى و
برقرار خواهد ماند و مصداق كلمه بركات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 266