نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 223
همين سبب شد كه خداوند، نوح و آنها كه با او در كشتى بودند نجات داده و تكذيب
كنندگان به آياتش را گرفتار غرقاب سازد و هلاك كند" (فَكَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْناهُ وَ الَّذِينَ مَعَهُ فِي
الْفُلْكِ وَ أَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا).
در پايان آيه، دليل اين كيفر سخت را چنين بيان مىكند كه" آنها جمعيت
نابينايى بودند" يعنى مردمى بودند كور دل و كور باطن كه از مشاهده چهره حقيقت
محروم بودند (إِنَّهُمْ كانُوا قَوْماً عَمِينَ) [1] و اين كوردلى نتيجه اعمال شوم و لجاجتهاى مستمر خودشان بود، زيرا تجربه نشان
داده هنگامى كه انسان مدتها در تاريكى بماند و يا به علل ديگرى چشم خود را ببندد و
از نگاه كردن خوددارى كند، قدرت ديد خود را تدريجا از دست خواهد داد و سرانجام
نابينا خواهد شد، همچنين ساير اعضاء بدن اگر مدت زيادى كار نكنند مىخشكند و براى
هميشه از كار مىافتند.
ديد باطن انسان نيز از اين قانون مستثنى نيست، چشمپوشى مستمر از حقايق، و به
كار نگرفتن عقل و خرد در فهم واقعيتها، تدريجا چشم تيزبين عقل را ضعيف كرده و
سرانجام نابينا مىكند.
بقيه سرگذشت قوم نوح و چگونگى وقوع طوفان و جزئيات ديگر اين سرگذشت در
سورههايى كه در بالا اشاره كرديم مشروحا خواهد آمد.
[1] عمين جمع عمى (بر وزن دلو) معمولا
به كسى گفته مىشود كه چشم بصيرت و ديد باطن او از كار افتاده است ولى اعمى هم به
افرادى گفته مىشود كه ديد ظاهر خود را از دست دادهاند و هم آنها كه ديد باطن را
(بايد توجه داشت كه" عمى" به هنگامى كه اعراب به خود مىگيرد به"
عم" تبديل مىشود).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 223