نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 221
صحنههاى مختلف اجتماع را با وجود خود پر مىكنند، اطلاق شده است،
***
"
نوح" در برابر توهين و خشونت آنها با همان لحن آرام و متين و محبت آميز خود
در پاسخ آنها گفت:" من نه تنها گمراه نيستم بلكه هيچگونه نشانهاى از گمراهى
در من وجود ندارد، ولى من فرستاده پروردگار جهانيانم" (قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ
مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ) اشاره به
اينكه خدايان پراكندهاى كه شما قائل شدهايد و براى هر يك قلمرو حكومتى
پنداشتهايد همانند خداى دريا، خداى آسمان، خداى صلح و جنگ و مانند اينها همه بى
اساس است، پروردگار و رب همه جهانيان تنها خداوند يگانه يكتا است كه خالق همه آنها
مىباشد.
***
" هدف من اين است كه رسالت پروردگار را انجام داده و دستورات او را به
شما برسانم" (أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ
رَبِّي) و در اين راه از هيچگونه خيرخواهى فروگذارى
نمىكنم" (وَ أَنْصَحُ لَكُمْ).
" انصح" از ماده" نصح" (بر وزن قفل) به معنى خلوص و بى غل
و غش بودن است لذا ناصح العسل به معنى عسل خالص است، سپس اين تعبير در مورد سخنانى
كه از روى نهايت خلوص نيت و خيرخواهى و بدون تقلب و فريب و تزوير گفته مىشود به
كار رفته است.
و در پايان اضافه مىكند:" من چيزهايى از خداوند مىدانم كه شما
نمىدانيد" (وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا
تَعْلَمُونَ) اين جمله ممكن است جنبه تهديد در برابر
مخالفتهاى آنها داشته باشد كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 221