responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 221

صحنه‌هاى مختلف اجتماع را با وجود خود پر مى‌كنند، اطلاق شده است،

***
" نوح" در برابر توهين و خشونت آنها با همان لحن آرام و متين و محبت آميز خود در پاسخ آنها گفت:" من نه تنها گمراه نيستم بلكه هيچگونه نشانه‌اى از گمراهى در من وجود ندارد، ولى من فرستاده پروردگار جهانيانم" (قالَ يا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلالَةٌ وَ لكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ‌) اشاره به اينكه خدايان پراكنده‌اى كه شما قائل شده‌ايد و براى هر يك قلمرو حكومتى پنداشته‌ايد همانند خداى دريا، خداى آسمان، خداى صلح و جنگ و مانند اينها همه بى اساس است، پروردگار و رب همه جهانيان تنها خداوند يگانه يكتا است كه خالق همه آنها مى‌باشد.

***
" هدف من اين است كه رسالت پروردگار را انجام داده و دستورات او را به شما برسانم" (أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي‌) و در اين راه از هيچگونه خيرخواهى فروگذارى نمى‌كنم" (وَ أَنْصَحُ لَكُمْ‌).

" انصح" از ماده" نصح" (بر وزن قفل) به معنى خلوص و بى غل و غش بودن است لذا ناصح العسل به معنى عسل خالص است، سپس اين تعبير در مورد سخنانى كه از روى نهايت خلوص نيت و خيرخواهى و بدون تقلب و فريب و تزوير گفته مى‌شود به كار رفته است.

و در پايان اضافه مى‌كند:" من چيزهايى از خداوند مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد" (وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‌) اين جمله ممكن است جنبه تهديد در برابر مخالفتهاى آنها داشته باشد كه‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 6  صفحه : 221
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست