نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 196
(امروز) شفيعانى براى ما وجود دارند
كه براى ما شفاعت كنند؟ يا (امكان دارد) باز گرديم و اعمالى غير از آنچه انجام
داديم انجام دهيم؟! (ولى) آنها سرمايه وجود خود را از دست دادند و معبودهايى را كه
به دروغ ساخته بودند همگى از نظرشان گم مىشوند (نه راه بازگشتى دارند و نه
شفيعانى).
تفسير:
آيه نخست اشاره به اين است كه محروميت كفار و سرنوشت شومشان نتيجه كوتاهيها و
تقصيرات خودشان است و گرنه از ناحيه خداوند هيچ گونه كوتاهى در هدايت و رهبرى و
ابلاغ آيات و بيان درسهاى تربيتى نشده است لذا مىگويد" ما در هدايت و
راهنمايى آنها چيزى فروگذار نكرديم كتابى براى آنها فرستاديم كه تمام اسرار و رموز
آن را با آگاهى كامل تشريح كرديم" (وَ
لَقَدْ جِئْناهُمْ بِكِتابٍ فَصَّلْناهُ عَلى عِلْمٍ).
" كتابى كه مايه هدايت و موجب رحمت براى ايمان آورندگان بود" اگر چه
افراد لجوج و خودخواه از آن بىبهره مىمانند (هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ).
***
در آيه بعد اشاره به طرز تفكر غلط تبهكاران و منحرفان در زمينه هدايتهاى
الهى كرده مىگويد:" گويا آنها انتظار دارند كه سرانجام و نتيجه وعدهها و
وعيدهاى الهى را با چشم خود ببينند (بهشتيان را در بهشت و دوزخيان را در دوزخ
مشاهده كنند) تا ايمان بياورند"! (هَلْ
يَنْظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ).
اما چه انتظار نابجايى است، زيرا هنگامى كه نتائج و سرانجام اين وعدههاى الهى
را مشاهده كنند، كار از كار گذشته است و راهى براى بازگشت باقى نمانده
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 196